Rosa Groen
docent, onderzoeker, journalist
Recente Tweets
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
Maar mevrouw, u moet dit begrijpen!

Al in 2015 startte ik een onderwijslog: een ‘dagboek’ met onderwijservaringen. Hiervan kan je leren als docent; het is handig om oude ervaringen te kunnen teruglezen, en erbij te pakken in nieuwe, vergelijkbare situaties.

Maart 2018. Een groepje studenten rondt na vijf maanden een project af en blijkt onderling ernstig verdeeld. Groepswerk is moeilijk, helemaal als het onderzoeksobject en de groepssamenstelling niet zelf zijn gekozen. Bij dit project lopen de meningsverschillen hoog op.  In de groep van vijf studenten is het ‘jongens tegen de meisjes’ geworden; op de dag van de deadline schieten verwijten over en weer over tafel. De aanvoerder van de groep is woedend op twee andere groepsleden en ook op ons. Gelukkig ben ik niet alleen, er zijn er twee begeleiders per klas voor de projectgroepen; we proberen de dialoog tussen de studenten gaande te houden. De stem van het hoofd van de groep breekt: ‘Maar mevrouw, u moet dit begrijpen! Zij hebben niets gedaan en ík wil een voldoende halen!” Die halen ze niet. De opdracht is niet naar behoren uitgevoerd.

Evaluatie

April 2018. De groep gaat voor de herkansing. Bij de evaluatieles blijkt dat de ene helft van het groepje wel wat ingeleverd heeft en de andere niet. Ze weten niet van elkaar wat ze hebben gedaan. We accepteren van de andere helft op dezelfde dag ook nog een groepsrapport. Het groepsproces is al met al een grote mislukking, maar de resultaten zijn een krappe voldoende waard. Het positieve is dat de studenten van dit hele avontuur wel een boel hebben geleerd en dat ook laten weten. Achteraf, als pardoes meerdere versies naar de opdrachtgever zijn gemaild, krijgen we een bericht van het stilste meisje van de groep: ‘Opmerkzaamheid, initiatief tonen en de leiding (op tijd) nemen zijn mijn leerpunten geweest en deze pas ik maar meteen toe!’
Waarschijnlijk heeft dit groepje met alle strubbelingen meer geleerd dan de groepjes die in één keer een voldoende haalden.

Groepslessen

Wat was mijn les uit deze groepscrisis, met mij als deel van het team procesbegeleiders? Probeer, door te helpen met een actieplan, wekelijkse terugkoppeling, en bewaking van het nakomen van afspraken, conflicten in een groep te voorkomen. Ontstaat er toch een conflict, laat het er dan zijn. Stel studenten vooral de vraag achteraf: hoe zou je het volgende keer anders doen? Wat heb je hiervan geleerd? Ik denk dat – hoe moeilijk ook – de studenten het meeste leren als het een keer goed misgaat.

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl