Rosa Groen
docent, onderzoeker, journalist
Recente Tweets
Abonneren
Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!
Laatste reacties
Competenties verzamelen

Onze zoon is vierenhalf, hij zit op zwemles. Hij wil wel zijn A en B halen, maar niet zijn C. Dat weet hij nu al. Maar we leren een leven lang. 

Op de hogeschool weten we: competenties moet je blijven verzamelen. Niet alleen als student is dit belangrijk, maar ook docenten blijven zich scholen. Voor mijn onderzoek haalde ik eerder dit jaar ‘Open interviewing and Data analysis’ en ‘Research Integrity’, de komende week sluit ik de cursus ‘Planning & Managing your PhD’ af. Voor het docentschap heb ik net mijn Senior Kwalificatie Examinering (SKE) behaald.

Besef

De Basis Kwalificatie Examinering (BKE) is verplicht, de SKE kan je als docent daarna volgen. Het idee achter deze twee cursussen is mooi: doordat we allemaal een cursus in toetsing volgen, zullen we de toetsen doordachter maken, eerder aanleveren, beter laten aansluiten op de lesstof en meer besef hebben van het belang van toetsen. Bovendien gaan we met de tijd mee.

Trends in toetsing

Een paar trends in toetsing zijn: meer individuele toetsen (in plaats van groepswerk) en meer opbouwend tijdens de lesperiodes, zodat het voor studenten aantrekkelijker wordt om constant met de lesstof bezig te zijn. Het is de bedoeling van dit systeem om het aantal herkansers te verminderen en liefst helemaal tot nul terug te brengen. Studenten halen voortaan de toetsen in één keer: dat is de ideale wereld. Toetsbekwame docenten maken beter lerende studenten, die daardoor nog beter aan hun competenties kunnen werken.

Crux

De crux van de BKE en SKE is volgens mij de dialoog die ontstaat tussen collega’s, vaak hogeschoolbreed, over het belang van goede toetsen. Als we er intensief mee bezig zijn, dan wordt de kwaliteit ook beter. Zo is het idee. En zo verzamelen we als docenten de ene competentie na de andere. We leren een leven lang.

De echte wereld

Studenten die denken dat ze straks na hun afstuderen klaar zijn met leren, komen in de ‘echte wereld’ bedrogen uit. Als zij na hun afstuderen een baan krijgen, zullen zij ook verder moeten gaan met competenties verzamelen, op hun werk en daarbuiten.

Duikbrevet

Het zal me dan ook niets verbazen als onze zoon na het behalen van zijn zwemdiploma’s A en B er anders over gaat denken. Wie weet wil hij vervolgens toch zijn C en later nog zijn duikbrevet en vaarbewijs.

 

Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl